4 vinkkiä toimitilojen brändäykseen - Raikua

4 vinkkiä toimitilojen brändäykseen

Toimitila, eli tuo paikka missä teidän taika tapahtuu. Toimitiloja löytyy sisustukseltaan aivan laidasta laitaan, varmasti lähes yhtä monen näköisiä kuin on tilojen haltijoitakin. Tähän kirjoitukseen keräsimme 4 vinkkiä, joita useimmin kohtaamme toimitilaprojekteissamme.

Toimitilojen visuaalinen toteuttaminen on lisääntynyt huomattavasti viime vuosina. Henkilöstö viettää tiloissa merkittävän osan päivästään ja on kaikkien, myös asiakkaidenne etu, että tiloissa viihtyy niin oma kuin vierailevakin väki. Usein tavoitteena onkin inspiroiva, viihtyisä tila. Tämä ei tarkoita tinkimistä tilojen toimivuudesta vaan päinvastoin; viihtyisyys voi tarkoittaa myös toimivuutta.

1. Visuaalinen ilme juontuu ylätasolta

Toimitilojen visuaalisen ilmeen suunnittelussa taustalla, ikään kuin selkärankana vaikuttavat yrityksen visio, missio, strategia ja arvot. Lähemmäs toteutusta tullessa mukaan tulevat markkinointisuunnitelma, graafinen ohje värimaailmoineen, vaihtuvat teemat sekä yhteneväisyys mahdollisten muiden toimipisteiden kanssa. Seuraavalla tasolla näitä yhdistellään tiloihin huomioiden jo mahdollisia toteutustapoja, budjettia ja aikataulutusta.

Koti tuntuu kodilta, mutta miltä työpaikan tulisi tuntua? Henkilöstö viettää tiloissa merkittävän osan päivästään, joten hyvä lähtökohta suunnittelulle sekä ideoinnille on, että mikä se tarina, sanoma tai fiilis on,  jonka haluat ihmisten teistä muistavan?

 2. Yhdistä tekijät

Arkkitehti, mainostoimisto, pääurakoitsija, sisustussuunnittelija, rakennusliike, visuaalinen toteuttaja… Kokonaisuuden koosta ja monimuotoisuudesta riippuen tekijöitä voi projektin parissa olla useitakin. Ammattilaiset ovat tottuneet toimimaan keskenään, joten mieti valmiiksi mitkä ovat ne asiat, jotka haluat toimivan tai toteutettavan tietyllä tavalla. Luo nämä asiat raameiksi tekijöille ja anna heidän ehdottaa toteutustavat ja aikatauluttakaa projekti yhdessä tarpeenne mukaan. Yhdistämällä tekijät riittävän aikaisessa vaiheessa tulevat yhteiset aikataulut ja kokonaisuuden kannalta tärkeät yksityiskohdat huomioitua mahdollisimman hyvin.

3. Hyödynnä kaikkia pintoja

Historia rajoittaa mieltä herkästi niin, että visuaalisiksi tai viestinnällisiksi pinnoiksi mielletään vain suuret selkeät seinäpinnat. Tämä rajoittaa tekemistä usein siihen, että tehdään muutama logo näkyvimmille seinäpinnoille. Suuret selkeät seinäpinnat ovat edelleen erittäin näyttäviä paikkoja, mutta ideointia ei kannata rajoittaa niihin, koska yleensä kalusteet, lattia ja erikoisemmatkin pinnat kuten tiiliseinä voidaan brändätä teippaamalla. Lattia on näistä mahdollisesti aliarvostetuin viestipinta. Nöyrä tai mietiskelevä suomalainen kulkee usein silmät lattiapintaa mukaillen, joten lattia on loistava paikka viestiä tai tuoda esiin värimaailmaa. Oikein toteutetut lattiateippaukset kestävät siivouksen, mutta lähtevät tarvittaessa pois vahingoittamatta lattiapintaa tai jättämättä liimaa.

4. Tehosteet ja erikoisratkaisut

Kun raamit ovat selvillä, on loistava paikka miettiä myös missä tehosteita ja erikoisratkaisuja kannattaa hyödyntää. Hyvinä tehosteina visuaalisissa elementeissä toimivat kolmiulotteisuus, kiiltävyyden vaihtelut sekä erilaiset tekstuuripinnat. 3D-logo tai kohokirjain-teksti nostaa viestin esiin taustastaan ja tuo viestin käsin kosketeltavaksi. Mattapintaisia yksityiskohtia kiiltävään grafiikkaan tai pintaan lisäämällä voit leikitellä elementtien erottuvuudella, jolloin katselukulma ja valon määrä vaikuttavat siihen miltä kokonaisuus näyttää. Erilaiset tekstuuripintaiset seinätarrat luovat sopivaa vaihtelua tiloihin joissa seinäpintaa on paljon. Tehosteita kannattaa ehdottomasti hyödyntää mutta niiden kanssa tulee kuitenkin olla tarkkana siten, että kokonaisuus säilyy yhteneväisenä. Elementin erottuvuuteen voi vaikuttaa tekemällä tehosteet sävyltään taustasta selkeästi erottuvaksi tai jopa saman värisiksi kuin tausta, jolloin vain tehoste erottuu ja vaikutelma on hillityn tyylikäs.

Kun suunnittelet uutta ilmettä tiloihin tai haluat tietää lisää toimitilojen visuaalisten pintojen toteuttamisesta, kutsu meidät kylään.

 

-Timi

Kirjoittaja on Raikuan toimitusjohtaja, keskinkertainen virvelikalastaja ja värikkään viestinnän ystävä.